„Boldogságunk vagy boldogtalanságunk sokkal inkább attól függ, hogy mi van bennünk, mint attól, hogy mi van körülöttünk.” Kosztolányi Dezső

Március 20-án iskolánkban is megünnepeltük a boldogság világnapját, melyet 2012 óta az ENSZ javaslatára tartunk ezen a napon. Ez a szervezet meg is fogalmazta határozatában azt, hogy „a boldogságkeresés az emberi lét egyik alapvető célja.”

Iskolánkban – Örökös Boldog Iskola titulussal rendelkezve – igazán elhivatott pedagógusok dolgoznak hónapról hónapra azért, hogy a fiatal generáció lelkileg, mentálisan és testileg is jó kondícióban legyen, így a boldogság világnapi tevékenységeinkkel is ezt a célkitűzést igyekeztünk megvalósítani egész héten át március utolsó előtti hetében.

A heti események között említhetjük azt az újfajta kezdeményezést, amelyet diákok vetettek fel, mégpedig azt, hogy ezen a napon ne legyen dolgozat, számonkérés. Ezt a kérést sikerült is megvalósítani, hiszen igazgatói támogatással, a kollégák felé tolmácsoltuk is ezt a kérést időben, egy héttel a világnap előtt, így a csütörtöki napon kicsit önfeledtebben élvezhették diákjaink a batsányis életet. Előzetesen úgy készültünk, hogy közösen, iskolai szinten is fogunk énekelni a nagy szünetben, hiszen az éneklés jótékony hatása köztudott, egyúttal boldogsághormont is termel a közösségi lét, a pozitív társas kapcsolataink erősítése, így két dalt is gyakoroltunk előzetesen, illetve meghívtuk az iskolai dolgozókat, a tanári kart is, hogy csatlakozzanak ehhez a kezdeményezéshez. A felsőbb éves gimis diákokat is szerettük volna mozgósítani a nap folyamán, így a közös éneklés végére színes lufikat fújtak fel, melyeket az aulában a közönség közé dobtak be. Ezzel sikerült mosolyt csalni sok fiatal arcára, hiszen a nap kicsit másképpen telt, újszerű módon, illetve a nagyobbak is láthatták, hogy hogyan sikerült örömteli pillanatokat szerezni a kisebbeknek, mert a lufivadászat titkos küldetés volt.  A lelkes batsányis fecskékkel színes rajzokat készítettünk a héten, egyúttal a felsőbb évesek megoszthatták gondolataikat azzal kapcsolatban, hogy mi teszi őket boldoggá, megelégedetté, így ezeket összegyűjtöttük egy „boldogságdobozba” a hét folyamán. Nagyon sok mindent írtak és rajzoltak a batsányis diákok, így például megtudhattuk azt, hogy boldoggá teszi őket:

  • a család, szülinapozás, próba nyelvvizsga eredmény, biosz és matek dolgozat jegyei, horgolás,
  • barátokkal találkozás, otthon lenni, biciklizés, természet, nyulak, pénz, röplabdázás, 
  • a péntek délután, alvás, könyv, füles, napsütés, háziállatok, barátok, fuvolázás, Lucy (kutyám),
  • tenisz, táblajátékok, póker (ha nyerek), römi, főzés, edzés, evés, CHAT GPT, filmnézés, Forma 1
  • gitározás, ma nincsen dolgozat:), nevetés, egyre jobban rajzolok, Zserbó, Boni, énekóra, Fifa, 
  • zenehallgatás, a lovam, egészség, angol, muffin, gyros, a legjobb barátok, Dánia, hörcsögöm
  • Eminem, a macskám, ruharendelés, sétálás barátokkal, kirándulás, utazás, testvéreim, FitKid, 
  • magazinolvasás, motorozás, videó játékok, rollerezés, versenyek, új emberek, egy zsák krumpli, 
  • kézilabda, csíki szarvasgombás chips, napsütés, szabadidő, nyári szünet, szüleim, jó idő, pizza,
  • vízilabda, apukám/anyukám segítsége, üdítő, kézilabda, zongora, játékok, barátok/haverok,
  • péntek 13.55, szombat, Bibu, szünet, horgászat, vidra család, siker, trambulinozás, fókák,
  • jó jegyek, a rövid hajvágásért, minden létszükségletem megvan, 100 kg-ot fekve ki tudok nyomni,
  • telefonom, tippmix, boldogságnap, éneklés, koktél, tánc, barátnőim, Aldi, unokatesók, köröm, haj,
  • kaja, család, néptánc, ünneplés, takaró, párna, csend, kígyók, grafika, Art, Musicals, vonat, 
  • hazaérkezés, banánchips, Pedro Pascal, Jekyll és Hyde musical, Albert Camus, Dosztojevszkij, 
  • Elisabeth musical, Minecraft, nyerni edzésen, hétvége, Dani röplabda szervája, kevés tanulás,
  • Kate Moss, Anoh Yai, sorozatnézés, táncolás, jógázás, iskolai programok, nevetés. 

A szünetekben frizbi bajnokság zajlott, valamint sokat fociztak a fiúk is, így testmozgással is igyekeztünk kellemes és vidám pillanatokat szerezni a diákoknak a testnevelő kollégák jóvoltából. Boldogságórás Nagykövetként igyekeztem egy játékos Wordwall feladat által is megismertetni az osztályokkal a világnap fontosságát, megmutatni a világnap szakmai hátterét, hogy miért is fontos a pozitív eseményekre, pillanatokra odafigyelnünk, illetve azt is megtudhatták a diákok, hogy a nap ötlete Bhutánból ered, nem éppen egy gazdag országból, de ez nem véletlen! Biró Edit kolléganő javaslatára és munkája révén egy fotópályázat is kiírásra került, melyet iskolánk honlapján is megosztottunk, így a legtöbb szavazatot elnyerő osztály („boldogságpillanatai”) értékes nyereményben részesül a március 27-i diáknapi rendezvényen. Tanárnő németes csoportja még a haiku versírással is megismerkedett, így német és magyar nyelven is születtek versek a nap tiszteletére. 

Iskolánkban a kollégáknak is kiküldtem egy tájékoztató e-mailt a boldogság világnapjával kapcsolatban előzetesen, melyben egy cikket továbbítottam, hogy mindenki elolvashassa, hogy miről is szól ez a nap, honnan ered a nap ötlete és miért is lenne olyan fontos, hogy a hétköznapi életünkben is tudatosabban figyeljünk az értékes és vidám, boldog pillanatainkra.

A nap folyamán sokkal több mosolygós diákkal találkozhattunk, így reméljük, hogy mindenki örült annak, hogy a nap és a hét új ötletekkel és interaktív tevékenységekkel is telt iskolánkban. Kívánjuk, hogy minden napban igyekezzünk meglátni a jó dolgokat, a kellemes perceket, hiszen – ahogyan a mondás is tartja – Minden napban van valami jó! 🙂 🙂

A nap technikai előkészületeivel kapcsolatban köszönjük Molnár Attila és Kaszás Tamás munkáját, a fotók elkészítésével kapcsolatban pedig Varga Leon 11.a osztályos tanulónak tartozunk köszönettel!

Írta: Rideg-Fekete Márta osztályfőnök, Pedagógus Nagykövet

(Örökös Boldog Iskola intézményi pályázati koordinátor)