Januárban, az újév első hónapjában egy igazán aktuális témával foglalkoztunk iskolánkban, ez pedig a célkitűzéseket jelentette.
Az óévet búcsúztatva, egy újabb év kezdetén talán minden emberben megfogalmazódik az, hogy mit szeretne másképpen csinálni, sokan célokat is kitűznek maguk elé. A hónap témája abban nyújtott segítséget az osztályoknak, hogy miért is lehet fontos a célok kitűzése és hogyan érdemes ennek nekifogni, mert a jó céloknak – és a megtervezett lépéseknek – vannak bizonyos jellemzői, amelyek ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy meg is valósítsuk azokat az álmainkat, amelyek fontosak a számunkra.
A felsős diákokkal az úgynevezett SMART célok tanulmányozásával kezdtük a boldogságórákat, majd megbeszéltük, hogy mennyire fontos a pontos célkitűzés, az, hogy konkrét célok legyenek ezek, hogy számokban mérhetőek legyenek és természetesen, olyan célokat gondoljunk ki, amelyek tényleg motiválják őket, tehát belső késztetésből, motivációból fakadnak. A diákok többen is kifejtették rövid és hosszútávú céljaikat: van olyan, aki nyáron fogyni és izmosodni szeretne, van, aki 10 másodperccel gyorsabban leúszni a 100 métert, van olyan, aki 2 éven belül szeretné megcsinálni az angol középfokú nyelvvizsgát és olyan is, aki ki szeretne békülni a testvérével. Megbeszéltük, hogy minden cél fontos, de ezekért tenni is kell, méghozzá nem is keveset, és arra is kitértünk, hogy a célhoz vezető út dokumentálása is fontos, tehát hogy hol tartunk éppen. Ezen kívül még megemlítettük, hogy a célok eléréséhez szorosan hozzátartozik a kudarc jelensége, de minden diák úgy gondolta, hogy a kudarc csak egy újabb ok a motivációra, illetve, hogy picit változtassunk a tervezett lépéseken.
A felsőbb évfolyamokba járó gimnazistákkal játékos formában térképeztük fel, hogy mennyire vállalkozó szelleműek. A feladat során különböző távolságból kellett egy kislabdával kosárba célozniuk, amely feladat teljesítése során a rendelkezésre álló 3 dobás távolságát mindenki maga dönthette el, annak tükrében is, hogy sikerült-e beletalálni a kosárba. A játék után beszélgettünk a kockázatvállalás fontosságáról, arról, hogy „aki mer, az nyer” és arról is, hogy a jó önismeret alapvetően fontos a célok meghatározásánál, valamint a karaktererősségeink is, amelyekre építeni tudunk egy adott cél kitűzésénél.
A célkitűzések téma mindenféleképpen hasznos és fontos lesz számunkra a jövőben is, hiszen a 9. évfolyamosok hamarosan már a pályaválasztás küszöbén állnak, és az adott személyiséghez illeszkedő szakma, foglalkozás megválasztása mindenféleképpen egy nagy feladat, cél a jövőre nézve. Osztályfőnökként is igyekeztem tudatosítani a diákjaimban azokat a pozitív személyiségjellemzőket, amelyekkel egyénileg rendelkeznek, így megerősítő gondolatokat írtam nekik az elmúlt időszak tapasztalatai alapján személyre szabottan, valamint jó tulajdonságokat is gyűjtöttem az ajándék borítékok hátuljára.
A 2023-as évre kívánjuk, hogy mindenki találjon motiváló, személyiségéhez megfelelő célokat és tegyen is azok megvalósításáért!
Az osztályfőnökök beszámolója alapján írta:
Rideg-Fekete Márta, Boldog Iskola iskolai projekt koordinátor, osztályfőnök