Erasmus akkreditációs képzés Hollandiában

Egy tanároknak szóló képzésen vehettem részt 2024. november 3-9-ig az amszterdami Molino’s de Viento akadémián, az Europass Teacher Academy szervezésében. A kurzus stresszoldási és jóléti stratégiákat nyújtott tanárok számára. A képzést az előző tanév végén választottam ki, ahol olyan problémára fókuszáltam, ami egyre fokozottabban jelenik meg a tanári szakma során. A tanárok számára fontos, hogy legyen elegendő idő az öngondoskodásra és a jó közérzetre: hiszen minél nyugodtabbnak, kiegyensúlyozottabbnak érzik magukat, annál hatékonyabban tudják bevonni diákjaikat is a napi tevékenységekbe. Illetve a másik szempont amiért erre a képzésre esett a választásom, hogy több mobilitáson is foglalkozunk a diákokkal a mentális jóléttel, az egészséges életmóddal. Ezért esett a választásom e gyakorlatorientált tanfolyamra. A kurzus célja, hogy hatékony stratégiákat mutasson a stressz kezelésére, és ezáltal a kiégés és más mentális egészségügyi problémák csökkentésére, valamint az egészség, a boldogság és a munkahelyi hatékonyság javítására. 

A tanfolyam első napján megismerkedtünk a trénerrel és jégtörő játékokon keresztül egymás országaival, nyelvével, és persze egymással. A csoportban finn, német, román, horvát és ciprusi kollégákkal dolgoztunk együtt. A bemutatkozás az iskoláink, településeink bemutatásával folytatódott prezentációk formájában. Rövid relaxációs gyakorlat után a személyes SWOT analízisünket készítettük el és értékeltük. Alapfogalmakat beszéltük át, mint a stressz, wellness és ezek hatása a tanításra.  Egy gyors ebéd után, ami a holland gasztronómiát mutatta be, délután vezetett amszterdami városnézésre mentünk a csoporttal.

A második napon a rövid és hosszú távú stresszről, ezek élettani és mentális hatásairól beszéltünk. Kiégési kérdőívet töltöttünk ki, majd olyan megküzdési stratégiákat gyakoroltunk, amelyek segítenek a megelőzni a kiégést és  a stresszt. A napot többször, egyszerű irodában is végezhető jógagyakorlatokkal szakítottuk meg.

A harmadik napon légzési és relaxációs technikákat ismertünk meg. Irodai jógát, nyújtásokat végeztünk, amelyeket a rövid iskolai szünetekben alkalmazhatunk. Tippeket adtunk, hogy hogyan vonható be több mozgás az életünkbe.

A negyedik napon az alvás és a táplálkozás került a középpontba. Előadás formájában megismertük hogyan befolyásolja az alvás az egészségünket, a memóriánkat és a kognitív funkcióinkat. Összegyűjtöttük mi segítheti a jobb alvásminőséget. Majd a különböző táplálkozási igényeket mértük fel stressz esetén. Megismertük a különböző vitaminok, ásványi anyagok hatását a stressz leküzdésére.

Az ötödik napon gyakorlati tippeket kaptunk a mindfullness-alapú stresszcsökkentéshez. Olyan egyszerű meditációs gyakorlatokat végeztünk, amelyek segítenek közelebb kerülni a mindfullness-meditációhoz. Érzelmeink felismerése, címkézése és megértése, az erőszakmentes kommunikáció gyakorlása. Számomra ennek elsajátítása volt a legnehezebb, sokat próbáltunk olyan konfliktus helyzeteket megoldani a módszerrel, amelyek a hétköznapjainkban gyakran előfordulnak. Délután a holland oktatási rendszerről hallhattunk előadást.

Az utolsó napon átvettük a tanúsítványokat a tanfolyam elvégzéséről, összegeztük a tanultakat és végeztünk ismétlésként néhány gyakorlatot. Ezután a Rijksmuseumba látogathattunk el, ami csodás zárása volt az egész hétnek.

A kurzus mellett nagyon érdekes volt a kollégákkal való konzultáció, más oktatási rendszerek megismerése, a különbözőség ellenére mégis hasonló problémák megbeszélése. Izgalmas szakmai eszmecseréket folytattunk. A tréner gazdag ismeret háttere segített mélyrehatóan elmerülni a témákban, a stresszoldó kutatási stratégiákon és a bizonyítékokon alapuló orvosláson alapulva. Mindeközben nagyon nyugodt hangulatot teremtett, az összegzésnél többen is kiemeltük, hogy egy „buborékban” éreztük magunkat, amikor csak beléptünk a terembe.

A kurzus végére nemcsak az egészséges élet elméleti alapjait sajátítottam el, hanem konkrét eszközöket is megtapasztaltam és begyakoroltam, amellyel a személyes, a kollégáim illetve a tanulóim jólétét is javíthatom.