A 2020-as év első mobilitására Olaszországban került sor. A találkozó előtt Hajdúné Tyukász Zsuzsanna kolléganővel felhívtuk a mobilitáson résztvevő diákok és szüleik figyelmét a repülőgéppel történő utazással kapcsolatos információkra, és felkészítettük a tanulókat a mobilitás során szükséges prezentációk sikeres előadására.
Február másodikán, reggel fél nyolckor indultunk öt diákkal / Szabó Réka (7.f), Hekkel Zita (8.f) Erdélyi Lujza (8.f) Dancsó Eszter (8.f) Papp Csongor (8.f) / San Severoba. A repülőgépünk Rómába landolásakor már várt ránk az olasz koordinátor, akinek a segítségével még aznap tanulhattunk az Olasz történelemről, egy ókori római kastély romjainak meglátogatásával. San Severoba érkezésünkkor nagy örömmel fogadtak bennünket a diákokat vendégül látó családok. A velünk utazó gyerekek angol nyelven kommunikáltak az őket fogadó családok tagjaival.
A mobilitás első napjának délelőttjén a helyi iskola újonnan kinevezett igazgatónője köszöntötte a projekt résztvevőit, majd a diákok bemutatták egymásnak a saját országukról, városukról és az iskolájukról készült prezentációkat. Ezt követően, az internetet felhasználva, előre elkészített kérdések segítségével még többet megtudhattak egymásról a gyerekek. Az egymás megismerését segítő tevékenységek után készítettük el az aznapi ebédet, ami Olaszországban nem is lehetett más, mint a Pizza. Természetesen vendéglátóink nagy hangsúlyt fektetettek arra, hogy a feltétek a lehető legegészségesebbek legyenek. A délután során a testmozgásé volt a fő szerep, a tanulók megtanulhattak zumbázni, és egy helyi néptánc lépéseit is elsajátíthatták. Az első nap esti óráiban a nemzetközi est kiváló alkalmon volt arra, hogy még jobban megismerhessük más országok gasztronómiai szokásait, ezúttal is figyelembe véve az egészséges táplálkozás fontosságát.
A második napot a természetről szólt. Egy közel 10km hosszúságú túrázás során, tanultunk a tavak és tengerek madárvilágáról, majd egy öko-farmon töltöttük a nap további részérét. Az egészséges ételek elfogyasztása után a diákoknak lehetőségük volt kalóriát égetni egy közeli kalandparkban.
A harmadik nap nagy részét az iskolában töltöttük. A tanulóknak lehetőségük volt egymással barátkozni, melyet a játékos sorfeladatok megkönnyítettek. Az egészséges ebédekről történő előadások után egy mesterszakács tartott főzési bemutatót számunkra. Az iskolába visszatérve újra testmozgással töltötték a gyerekek a napot.
A negyedik napon Olaszország kultúráját és történelmét ismertük meg. Bari városa felé vezető úton megtekintettük egy Castel del Monte nevezetű vadászkastélyt. A tanulóknak kiváló lehetőséget biztosított az idegenvezetővel történő kommunikáció az angol nyelv gyakorlására. Bari központjába érkezve ismét helyi
jellegzetességeket ízlelhettünk meg, majd a délután folyamán egy rövidke sétát is tehettünk a város központjában. Az este folyamán közösen megnéztük a város kosárlabdacsapatának egy meccsét, ami remek alkalom volt arra, hogy a gyerekek még jobban összekovácsolódjanak.
Pénteken, a mobilitás utolsó napján a hagyományőrzésé volt a legnagyobb szerep. Műhelymunka keretein belől megtanulhattuk az Olasz gyerekek rokonaitól, hogyan készül az igazi olasz tészta. Együtt gyúrtuk, nyújtottuk és daraboltuk a tésztát. A program végéhez közeledve, a csütörtökön megnézett kosárlabdameccs hazai játékosai meglátogattak bennünket, és azonnal a tornaterembe invitálva, egy kis testmozgásra ösztönöztek bennünket.
A záróprogram keretében értékeltük a hét eseményeit, oklevéllel és apró ajándékokkal búcsúztunk egymástól. A családok programokat szerveztek diákjainkban, majd szombat reggel hosszú útra indultunk haza, Magyarországra.
A program nagyon hasznos volt angoltudásuk gyakorlására, emellett sok barátot is szereztek a különböző országokból. A külföldi kollégákkal egész hét során többször folytattunk a szakmánkkal kapcsolatos eszmecseréket, beszélgetéseket, rengeteg új ötlettel gazdagodva. A mobilitások során már több ízben is találkoztak egymással és egész biztos vagyok benne, hogy akár életre szóló barátságok is szövődtek a diákok és pedagógusok között is egyaránt.
Idézetek az utazó diákjainktól:
„Az utazás jól telt, minden simán ment oda és vissza is – A családdal egy nagyon jó viszonyom alakult ki és hihetetlenül nagy volt a vendég szeretetük és mindenben segítőkészek voltak.”
„Este a családok elvittek minket egy játékterembe bowlingozni, ami szintén a legjobb programok közé tartozott mivel rengeteget beszélhettünk másokkal és nyereményeket szerezhettünk.”
„Utána jött a búcsúzkodás. Egy papírtányért ragasztottak a hátunkra és mindenki írhatott amit szeretett volna velünk közölni vagy amit rólunk gondol. Szerintem ez a program nagyon jó volt. Lehetett élvezni és még tanulhattunk is.”