Iskolánkban (a Boldog Iskola pályázat keretén belül) a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk a február hónap folyamán.
Ez a téma minden nap aktuális, hiszen minden ember életében vannak olyan helyzetek, amelyekben az adott nehézségeken túllendülve, megküzdve azokkal, törekszik arra, hogy a lehető legjobb megoldást megtalálva elérje a kitűzött célt, megvalósítson egy feladatot, vagy éppen megoldjon egy problémát.
A téma kapcsán beszélgettünk az osztállyal arról, hogy milyen nehézségeik adódnak a mindennapokban és hogyan lehet ezekhez pozitívan úgy hozzáállni, hogy „átkeretezzük” a helyzetet. Ez azt jelenti, hogy megvizsgáljuk az adott probléma lehetséges megoldásait, megnézzük, hogy milyen fejlődési lehetőségeket kínál a helyzet számunkra és igyekszünk olyan segítségeket is kérni, amelyek előre lendítik a helyzet megoldását. Természetesen ez nem megy egyik napról a másikra, mert ezt az új fajta gondolkodásmódot gyakorolni kell, de már az is egy jó kiindulási pont, ha felismerjük a nehézség létezését és gondolkodunk annak a problémás helyzetnek a megváltoztatásán.
Az osztály a február hónap folyamán ehhez a témához kapcsolódóan dolgozott, így ennek a közös munkának az eredményeképpen összegyűjtöttük azokat a nehézségeket, amelyekkel találkozhatunk a mindennapokban. A következő gondolatok jutottak diákjaink eszébe:
- Stresszes helyzetek (dolgozatokra való készülés, jó eredmények elérése)
- Társas kapcsolataink javítása
- A pihenésre szánt idő növelése
- Pihentető, nyugodt alvás megvalósítása
A megküzdési stratégiákkal kapcsolatban úgy gondoltam, hogy mindenféleképpen felhívom a diákjaim figyelmét a jól hasznosítható, a mindennapi életben könnyen alkalmazható stresszoldó technikákra, amelyek közül ki is próbáltunk néhányat egy-egy tanórán.
A témához kapcsolódóan az is feladata volt az osztálynak, hogy csapatokban készítsenek olyan montázsokat, csoportmunkákat, amelyeken a megoldási/megküzdési stratégiákat szemléltetik rajzok és gondolatok segítségével.
Osztályfőnökként elmondhatom, hogy igazán kreatív munkák születtek, és számos ötletes stresszoldó technikát gyűjtöttek össze a hatodik osztályosok.
A téma feldolgozásába Lantos Adrienn tanárnő is besegített, akivel stresszlabdát készítettek diákjaink lufiból és lisztből. Ez azért is nagyon hasznos, mert ezt bármikor használhatják diákjaink, ha úgy érzik, hogy szükségük van rá.
Természetesen a téma tovább gondolása a jövőre nézve is fontos lesz számunkra, mert ez az egyik leggyakrabban felmerülő probléma, és mindenféleképpen hasznos ahhoz, hogy hatékony módon tudjunk az életünkben felmerülő nehézségekkel szembenézni.
Írta: Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök