A projekt első mobilitásán hosszú repülőút után érkeztünk meg Spanyolország
fővárosába, Madridba, ahonnan közel két órás busszal történő utazást követően
jutottunk el úticélunkhoz, Alcázar de San Juanba. Aznap este láthatóan nagy szeretettel várták diákjainkat a Santa Clara Iskolában, ahol a partner országokat képviselő tanárok és a különböző nemzetek diákjai is megismerkedtek egymással. A hét folyamán az iskolában szervezett
műhelymunkák keretében számos érdekességet tudtunk meg a többi ország
iskolarendszeréről, étkezési szokásairól. A diákok csapatépítő feladatok és játékok
során ismerkedhettek egymással, miközben lehetőségük volt gyakorolni az angol
nyelvtudásukat is.
A projekt első napján bejártuk a Santa Clara Iskolát, ahol a HEY programmal
kapcsolatos dekorációk tömkelege díszítette az intézmény folyosóit és termeit. Az
iskola igazgatónőjének köszöntő beszédét követően betekintést nyertünk az iskola
életébe, meglátogattunk néhány, aktuálisan zajló tanórát. Ezt követően egy
spanyol zene és táncbemutatón vettünk részt, ahol kellemesen feloldódott a hangulat a különböző országok diákjai között. A délután folyamán a városházán találkoztak a projektben résztvevő tagok a helyi polgármesterrel, ahol diákjaink egy kis időre elfoglalhatták a városi képviselő-
testület tagjainak helyét a díszteremben, amit szemmel látható módon nagyon
élveztek. Rendkívül közvetlen és kedves fogadtatásban volt részünk, ami
nagymértékben hozzájárult a könnyed akklimatizációhoz, akárcsak a délutáni
rövid városi séta során levő „kincsvadászat”, ahol a különböző nemzetek diákjai
vegyes csoportokat alkottak, ezzel is elősegítve a tanulók további ismerkedését.
A második napon a Világörökség részét képező gyönyörű városba, Toledoba vitt
utunk. A helyi idegenvezetés segítségével sok érdekes információ birtokába
kerültünk, ami nagyfokú jártasságot adott mindannyiunknak e lenyűgöző város
történetének megismerésében. A kirándulás során még inkább összekovácsolódtak
az országok csapatai, amelyre egy nagyon emlékezetes példa az, amikor a dán delegáció megtanított nekünk egy rövid dán táncot, amit diákjaink annyira
élveztek, hogy a hét folyamán napi több alkalommal elgyakorolták az újonnan
tanult táncot. A nap végén nemzetközi esten vettünk részt Alcázar de San Juanban,
ahol nemcsak a tanárok és a diákok, de a fogadó családok is jelen voltak. Ezen a
nagyszerű rendezvényen a projektben részt vevő országokban honos ételeket
ízlelhettük meg, ami szintén sok tapasztalattal gazdagított minket, akárcsak az,
amikor a különböző nemzetek hazájukban honos táncait láthattuk, és
gyakorolhattuk. A hangulat fantasztikus volt, ez a nap is egy felejthetetlen élményt
adott mindannyiunk számára.
A harmadik nap legnagyobb részét a Santa Clara iskolában töltöttük, ahol egy
rövid reggeli hangulatoldás, úgynevezett ice-breaking során ismét közelebb
kerültek a diákok egymáshoz. Betekintést nyertünk az egészséges spanyol reggeli
elkészítésébe, amelyet a különböző országok válogatott csapatai készítettek el. A
délután folyamán egy előzetesen elkészített videó és prezentáció segítségével
minden nemzet diákjai bemutatták iskolájukat, és egy, az egészséges reggelivel
kapcsolatos előadást tartottak a többi nemzet delegációi számára. Mindez
betekintést nyújtott a különböző nemzetiségű iskolák kultúrájába és szokásaiba,
felmérhettük, hogy a mi iskolánk illetve iskolarendszerünk mennyiben hasonló
vagy különböző a többi ország iskoláitól. Nemcsak számos új ismerettel
gazdagodtunk, de ötleteket is meríthettünk a diákok által tartott előadásokból. A
délután folyamán a tanulók és a tanárok is különböző sporttevékenységeket
folytattak, így például – szerencsés módon – verőfényes napsütésben fociztak,
majd egy helyi parkban falat másztak. A nap során uszodában is voltunk, így ez a
nap egy igazi sportnapnak tekinthető, ami után mindenki felfrissülve és egyben
kellemesen elfáradva térhetett nyugovóra.
A projekt negyedik napján a Ruidera Nemzeti Parkban kirándultunk, ahol az
egészséges életmód részét képező mozgásban, sok sétában volt részünk. A túra
közben ámulattal és csodálattal figyeltük a tájat, amely lenyűgöző látványt
nyújtott. Ezt követően egy barlangtúrán is részt vettünk, hazafelé úton pedig
megálltunk a szálláshelyünkhöz közeli szélmalmoknál, ahol idegenvezetés
kíséretében betekintést nyertünk arról, hogy hogyan is működik egy szélmalom.
Ez a nap is egy rendkívül élménydús, mindenféle tekintetben mozgalmas nap volt,
amelyet mindannyian nagyon élveztünk.
A projekt utolsó napján a Santa Clara Iskolában egy rövid ice-breakinget követően
egy nagy körben felállva mindannyian összegeztük a Spanyolországban eltöltött
hetet. Igazán megható pillanatok voltak ezek. Az iskolában kapott egyenpólóban
készült csoportkép után minden ország képviselői búcsúajándékot kaptak, amelyet
a Santa Clara Iskola diákjai készítettek nekünk. A fogadó családok pedig
diákjainkat halmozták el búcsúajándékokkal.
Mivel a hazaindulás napján nem volt repülőjáratunk Magyarországra, így másfél
napot Madridban tölthettünk el. Nagyon szerencsésnek mondhatjuk magunkat,
hogy még a spanyol fővárosba is lehetőségünk volt eljutni, ahol megnéztük a
Santiago Bernabéu Stadiont, ahol betekintést nyertünk a stadion múzeumba is.
Fiú diákjaink egy álma vált valóra azzal, hogy eljutott a stadionba, de a lány
diákjaink is nagyon belelkesedtek a stadion láttán. Másnap egy hatalmas séta során
megnéztük Madrid néhány fő nevezetességét, így például a Királyi Palotát, de ellátogattunk Madrid egyik híres árkádos főterére, a Plaza de Majorra is, ami a
történelem során sok fontos eseménynek, így például focinak, bikaviadalnak, és
nyilvános kivégzéseknek a helyszíne volt. Megcsodáltunk egy Krisztus előtti 2.
században készült egyiptomi templomot, a Debod templomot is. Sétáltunk a
Spanyolországba látogató turisták egyik legismertebb és legnépszerűbb útján, a
Gran Víán, ahol lehetőségünk volt szétnézni és néhány ajándékot vásárolni az ott
levő üzletekben. Szerencsénk volt látni Madrid alapvető szimbólumát, „A medve
és az eperfa” nevű szobrot is, amely Madrid szívében áll. Elutazni egy akkora
városba, mint Madrid, és látni, megélni mindazt, amit elénk tár, nem könnyű
dolog, de mi megkíséreltük. Mindössze másfél nap alatt számos nevezetességet
láttunk és megéltünk nagyon sok pozitív élményt.
Ez a hét egy élményekben és tapasztalatokban rendkívül gazdag, felejthetetlen hét
volt számunkra. Megismerhettük a helyi iskolarendszert, a helyi szokásokat,
ételkülönlegességeket és nevezetességeket. Lehetőséget kaptunk az idegen nyelv
gyakorlására. A diákok elmondásuk szerint nagyon jól érezték magukat, nemcsak
új ismeretségeket, de barátságokat is kötöttek, többen közülük azóta is tartják a
kapcsolatot az ott megismert diákokkal. Mi, pedagógusok pedig mindezen túl
nagyon sok információt kaptunk a projektben részt vevő partner országokra
jellemző oktatásról. Életünk egy felejthetetlen hetét töltöttük Spanyolországban,
amiért nagyon hálásak vagyunk.