Iskolánkban a 2019/2020-as tanévet (a Boldog Iskola pályázat keretén belül) a tizedik, és egyben utolsó témánkkal (fenntartható boldogság) zártuk. Ez a téma valójában az egész éven átívelő fontos kérdéseket foglalja magában. A fenntarható boldogság fogalmában benne van az, hogy a már megszerzett tudásunkat, ötleteket használjuk a mindennapi életünkben és további ismeretekkel igyekszünk azokat gyarapítani a jövőben. Ez nem kis feladat, hiszen a rendszeresség, kitartás fontos azért (is), hogy megvalósíthassuk és elérjük azokat a céljainkat, amelyekért lelkesedni tudunk, és amelyek tartalmassá teszik a hétköznapjainkat. Ez a fajta tudatos viselkedés eredményezi azt a jövőben, hogy boldogan és megelégedetten élhessük az életünket.
Az utolsó téma feldolgozása egyfajta összegzés formájában valósult meg a június hónapban, és csak köszönettel tartozom az osztályomnak, mert még az utolsó héten is megosztották a gondolataikat, véleményüket a témával kapcsolatban. Ehhez kaptak segítő kérdéseket is, amelyek a következők voltak:
- Az volt a legjobb óra, amikor….
- A boldogságórák legfontosabb tanulsága számomra az….
- Azért vártam a boldogságórákat, mert…
- A legtöbbet a következő területen fejlődtem…
- A legjobb téma szerintem az volt, amikor…
- Hálás vagyok, mert…
Nagyon sokféle választ kaptam a diákjaimtól és örömmel töltött el, hogy többen is megemlítették a Pozitivity társasjátékot, a közös élményeket, illetve azt, hogy sokat tanultak magukról. Azt hiszem, osztályfőnökként, ennek a legutóbbi gondolatnak a megvalósítása volt talán a legfontosabb célom amikor elkezdtük a közös munkát az év elején, hiszen minden egyes nap tanulunk valamit magunkról, az életről, még akkor is, ha ezt nem könyvek segítségével tesszük, hanem közös élmények, társas kapcsolatok és együttes tevékenységek során. A másik feladata az volt az osztálynak, hogy egy szórácsban találjanak olyan szavakat, amelyek megjelentek az éves munkánkban és a boldogságórákon. Szinte minden olyan kifejezést megtaláltak a diákok, amelyek előkerültek az év során végzett feladatokban, játékokban, így ezeket az élményeket, érzéseket is feleleveníthettük zárásképpen.
Az osztálytól azt is kértem korábban, hogy a digitális oktatás ideje alatt készítsenek Hála üveget, és minden nap írjanak bele olyan tevékenységeket, mindennapi élethelyzeteket, amelyek örömmel töltötték el őket és hálásak lehettek értük. Többen is megtették ezt, így sok olyan ötletet olvashattam én is, amelyek a mindennapi apró örömökhöz kapcsolódnak és boldoggá tették diákjaimat, családjaikat. Az egyik ilyen gondolat éppen az elmúlt időszakhoz kapcsolódott, hiszen majdnem mindenki megemlítette azt, hogy hálás, amiért egészségesek a családtagjaik.
Ez is azt mutatja számomra, hogy egyre inkább képesek vagyunk észrevenni, hogy mennyi minden jó dolog történik az életünkben, illetve arra is képesek vagyunk tudatosan koncentrálni, ami eddig természetes volt. Ez a fajta figyelem a fenntartható boldogság egyik kulcsa, hiszen ahogyan Benjamin Franklin is írja: „Az emberi boldogság ritkán a hatalmas vagyonok gyümölcse, sokkal inkább támad napi apró örömökből.”
Végül, de nem utolsó sorban köszönjük Lantos Adrienn tanárnő lelkes és elhivatott munkáját, aki egész évben a segítségünkre volt a témák gyakorlati megvalósításában. A 2019/2020-as tanévet a fenntarthatóság témájával zárjuk és biztos vagyok abban, hogy az év során sokat fejlődtünk a társas kapcsolataink minőségében (is).
Mindenkinek kívánunk kellemes nyári szünetet és aktív feltöltődést az elkövetkezendő két hónapra! ?
Írta: Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök