Iskolánk a 2020/2021-es tanévre is elnyerte a Boldog Iskola címet, így szeptembertől folytathatjuk azt a tavaly elkezdett szakmai munkát, amelynek eredményeképpen ebben az évben is jogosultak vagyunk a cím használatára. A pályázatban ettől az évtől kezdődően már 4 osztály és osztályfőnöke vállalta, hogy legalább egy (osztályfőnöki) órán feldolgozza az adott hónap témáját valamilyen formában. A szeptember hónap a hála gondolatával telt, és ezt a témát igyekeztünk minden osztályban játékos formában, történetekkel és interaktív feladatokkal is feldolgozni.
Hogy miért is igazán fontos a hála kifejezése az életünkben?
A választ Sonja Lyubomirsky: Hogyan legyünk boldogok? című könyvében találhatjuk meg. A könyvből kiderül, hogy több éven át végzett tudományos kutatások igazolták azt, hogy azok az emberek, akik többször gyakorolják a hála kifejezését, energikusabbak, több bennük a remény, általában segítőkészebbek és empatikusabbak is. Ezek olyan fontos személyiségvonások, amelyek megléte, magas szintű fejlettsége bárkinek segíthet abban, hogy megelégedettebben, boldogabban élje a mindennapjait.
Iskolánkban igyekeztünk a hónap során olyan tevékenységeket megvalósítani, amelyekkel gyakorolhattuk a hála kifejezését. Az 5. osztályos batsányis fecskék egy hála napocska sugaraihoz gyűjtöttek gondolatokat, amelyek között a társas kapcsolatok fontosságát említették leginkább, illetve hálaüzeneteket írtak iskolánk dolgozóinak. A gyerekek néma csöndben hallgatták az „Egy pohár tej” történetet osztályfőnökük előadásában, majd összefoglalták, hogyan fejezte ki háláját az orvos. Azt is megfogalmazták, hogy nem pénzben mérhető a jóság és a hála, így ugyanolyan értékűnek tekintették a pohár tejet, mint a kórházi számla kifizetését. A jövőre nézve, terveik között szerepel egy osztály-dicsőségtábla elkészítése is, ahová felkerülnek a különböző versenyeken, megmérettetéseken eredményesen szereplő tanulói fotók, a hála jeléül pedig feltüntetik felkészítőiket is.
A 7. osztályos diákokkal hálaüzeneteket írtunk családtagjainknak, iskolai dolgozóknak, illetve az osztályterembe kihelyezett Hála üvegünket is megtöltöttük kedves gondolatokkal a szeptember hónaphoz kapcsolódóan. Elültettünk néhány virágmagot is, amelyeknek a földjét a hálagondolataink számának megfelelően kanalaztuk össze, így elegendő virágföld gyűlt össze az ültetéshez. A következő napokban kíváncsian várjuk majd, hogy mikor nyílik ki a hálavirágunk a termünkben.
A gimnazisták (9. és 11. évfolyamos diákok), akik elsőként kapcsolódtak be a boldogságórákba, szintén kreatívan tevékenykedtek a hónap folyamán. Osztályfőnökeik segítségével beszélgettek a hála fontosságáról, illetve mindenki összegyűjtötte, miért hálás, ezt követően hálaüzeneteket írtak. A tanulók megértették, mennyire fontos az életünkben a hála, egyikük így fogalmazott: „Hálás vagyok, hogy ilyen kedves és figyelmes emberek vannak körülöttem, mint például a tanáraim, osztálytársaim. Hálás vagyok, mert vannak barátaim, akik szebbé teszik a napjaimat.”
Batsányis pedagógusként én is fontosnak tartom a példamutatást, így hálaüzeneteket fogalmaztam meg azoknak az osztályfőnököknek, akik ettől az évtől csatlakoztak ehhez a pályázathoz, és igazán jóleső érzéssel tölt el, hogy mennyire kreatív és lelkes diákokkal, kollégákkal dolgozhatok együtt ebben az évben is.
Írta: Rideg-Fekete Márta, szaktanár, osztályfőnök