„Az ember társas lény, és csak más emberekkel szövetségben, kapcsolatban élhet teljes életet.” (Arisztotelész)

November hónapban az iskolai boldogságórákon a társas kapcsolatainkkal foglalkoztunk, így az alábbi tevékenységekben vettek részt az osztályok.

Az 5.F osztály a hónap témáját Gyurik Ádám, iskolai bűnmegelőzési tanácsadó segítségével tartotta meg. Az órán megtanulták, hogy a társas kapcsolatok egyik fő mozgatórugója a kötődés és a bizalom. Ezen kívül arról is beszéltek, hogy mindenkinek különböző a személyisége, más emberek vagyunk, más erősségekkel és más érdeklődési körökkel, így a legfontosabb, hogy el kell fogadnunk embertársainkat olyannak, amilyenek.   

A 6.F osztállyal az óra első felében arról esett szó, mit értünk társas kapcsolatok alatt, milyen kapcsolatrendszerrel rendelkeznek a gyerekek, milyen területeken számíthatnak családtagjaikra, barátaikra, osztálytársaikra. Majd meghallgatták „A hűséges sólyom” történetét. Megfogalmazták, mit mond számukra a történet, elemezték az egyes szereplők viselkedését, illetve elmondták, hogyan viselkedtek volna az egyes szereplők helyében. Megbeszéltük, miért fontos a barátság, és milyen az igazi barát. Ezt követően a gyerekek nagy lelkesedéssel eljátszották a történetet.

Az óra második felében a „Pozitivity” társasjáték mintájára a gyerekeknek egyik kosárból egy osztálytársuk nevét, míg egy másik kosárból valamilyen pozitív tevékenységet jelölő kártyát kellett húzni. A feladatuk az volt, idézzenek fel olyan eseményeket, amikor ez a tevékenység az adott tanulóra jellemző volt. Először az a tanuló kapott szót, aki húzott, majd az osztályból bárki elmondhatta a saját történetét vele kapcsolatban. Az a tanuló folytatta a játékot, akit előzőleg húztak. A gyerekek nagyon ügyesek voltak ebben a feladatban. Igyekeztek minden tanulónál minél több történetet feleleveníteni, így az adott órán nem is került mindenki sorra, a következő osztályfőnöki órán fejeztük be a játékot.

A 8.F osztályban csapatokban dolgoztuk fel a hónap témáját, így képeket és idézeteket kaptak a diákok, amelyekhez illusztrációt készítettek. Egyúttal azokat a vállalásaikat is végig gondolták, amelyeket 1 hónappal ezelőtt írtak meg, és amelyekkel osztálytársaiknak segíthettek az általuk választott formában. A diákok megfogalmazták – többek között azt –, hogy az ember társas lény és ezért alapvetően szüksége van arra, hogy ne magányosan éljen, hanem legyenek bizalomteli kapcsolatai. A havi témához kapcsolódóan disputanapot szerveztünk iskolánk 8. és 10. osztályos érdeklődő tanulóinak, akik egész nap csapatban dolgoztak, együtt voltak. Az érdeklődő diákoknak is lehetőségük volt ezt megtekinteni, ismerkedtek, találtak olyan közös pontot, melyre a későbbiekben alapozhatják a közös érdeklődésen alapuló kapcsolataikat.

 

Az osztályfőnökök beszámolói alapján írta:

Rideg-Fekete Márta, iskolai pályázati koordinátor, osztályfőnök