A Csongrádi TErmészetTUDOmányos Diáklaboratórium versenyt hirdetett a természettudományok iránt érdeklődő nyolcadikos diákok számára. A 4 fős csapatok tagjai biológia, fizika és kémia tantárgyakhoz kapcsolódó tanulókísérleti megfigyeléseket, hagyományos és számítógépes méréseket végeztek a versenyen. Szükség volt a tanultak alkalmazására, kreativitásra és problémamegoldó képességre egyaránt. Sokféle laboratóriumi eszközt használtak, leírás alapján tanulókísérleteket, méréseket végeztek, majd jegyzőkönyvben rögzítették tapasztalataikat.
Néhány gondolat a versenyfeladatokról a szaktanároktól:
- Szabó László tanár úr
„A fizika feladat egy ismeretlen folyadék sűrűségének a meghatározása volt, amelyet két módszerrel kellett elvégezni. Elsőként a csapatok a méréshez nem használhattak sem mérleget, sem mérőhengert, Arkhimédész törvényének felhasználásával tudták a diákok ezt a mérést teljesíteni. Másodjára, ‘ellenőrzésként’ a klasszikus sűrűségmérést is elvégezték a diákok. Az ismeretlen folyadék tömény cukoroldat volt.” - Tábori Leventéné tanárnő:
„A biológia versenyfeladat a növények és állatok ismeretén alapult. Többféle feladvány várt a diákokra: mohát, zuzmót felismerni, növényi szerveket beazonosítani, növényi levélkivonatot szétszedni alkotórészekre és állati váz anyagát meghatározni.” - Gilicze Tamás tanár úr
„A modern szenzoros méréstechnikát egy hétköznapi szituáció megfejtéséhez kellett felhasználniuk a versenyzőknek: forró kávénkba éppen tejet készülünk önteni, amikor megcsörren a telefonunk. A kávét csak a kb. 3 perces beszélgetés befejeztével tudjuk elfogyasztani. Tételezzük fel, hogy a tej éppen szobahőmérsékletű.
Vajon mikor marad melegebb a tejjel ízesített kávénk? Ha a telefoncsörgéskor már beleöntjük a tejet, és 3 perc múlva fogyasztjuk, vagy ha a telefonbeszélgetés 3 perce alatt külön csészében várakozik a kávé és a tej, majd beszélgetés befejeztével öntjük hozzá a tejet és fogyasztjuk a kávét? A választ a számítógépes mérési adatgyűjtés módszerével kapták meg a diákok.” - Tábori Levente tanár úr:
„Egy ismeretlen porkeveréket kellett a versenyzőknek beazonosítani. Annyit elárultunk, hogy két összetevőből áll, és megneveztük a lehetséges négy anyagot, amelyek belekerülhettek a porkeverékbe. Az ajánlott kísérletek elvégzésével és egy kis kreativitással be lehetett azonosítani a porrá őrölt anyagokat. Értékeltük az elvégzett kísérletek dokumentálását is.”
A verseny eredménye:
1. helyen a Piroskások és a Fizikusok klubja végzett pontegyenlőséggel (77 pont)
A Piroskavárosi Általános Iskola csapatának tagjai Deák Boglárka, László-Kókai Zsófia Anna, Pászti-Tóth Csaba és Szántai Milán. Felkészítő tanáraik: Farkas Márta, Kiss Eliza Virág, Tarjányiné Gáspár Magdolna és Tormáné Németh Piroska.
A Szentesi Koszta Jószef Általános Iskola csapatának tagjai Csatordai Lajos, Szabó Balázs, Tajnai Balázs és Tóth Péter.
A csapatot a versenyre felkészítette az iskola természettudományos munkaközössége.
2. helyezett: Vadmakkák (76 pont)
A Galli János Általános Iskola csapatának tagjai Bencze Bálint, Deák Nóra, Hajdú Sára és Rigal-Peyrot Antony Andre, felkészítő tanáraik Blázsik Gyuláné és Tarjányiné Gáspár Magdolna.
3. helyezett: FCsCs (Felgyői Csoda Csapat) (70 pont)
A Felgyői László Gyula Általános Iskola csapatának tagjai Ábel Máté István, Meló Dorina, Justin Martin, Mihály Sándor József, felkészítő tanáraik Tóthné Pápai Erzsébet és Kiss Eliza Virág.
4. helyezett: Kémikusok(k) (68 pont)
A Kiss Bálint Református Általános Iskola csapatának tagjai: Holman Patrik, Nagy Bátor András, Szepesi Sándor Mór és Winter Balázs, Felkészítő tanáruk: Kerekesné Török Mária.
5. helyezett: Agymenők (56pont)
A Csongrádi Széchenyi István Általános Iskola csapatának tagjai: Áchim Renátó, Kiss Bence, Radics Tamás és Szabó Máté, felkészítő tanáruk Kökényné Lantos Ildikó,Kis Eliza Virág és Tarjányiné Gáspár Magdolna.
- eredmények (táblázatosan, részpontszámokkal)
- beszámoló a Piroskavárosi Általános Iskola közösségi oldalán
- képgaléria