„Az, hogy valaki lelkileg rendben legyen, ugyanolyan fontos napi tevékenység, mint a sport.” (Jakupcsek Gabriella, újságíró, műsorvezető)

A június hónap nem csak az utolsó hónap volt iskolánkban a 2023/2024-es tanévben, hanem az úgynevezett fenntarthatóság témakörét is ebben a hónapban dolgoztuk fel a boldogságórás alkalmak során. A testi-lelki-mentális jóllét tudatos fenntartását, gyakorlását képviseli ez a hónap az Örökös Boldog Iskola intézményi pályázatunk megvalósítása során, így valójában összegzése, megerősítése annak az év során elsajátított tudásnak, készségeknek, ismereteknek, amelyekkel a batsányis diákok és osztályfőnökeik dolgoztak az elmúlt 9 hónapban. 

Ennek a hónapnak a tematikája hívja fel a figyelmünket arra, hogy mennyi minden területen (test-lélek-szellem) lehet és szükséges is dolgoznunk nap mint nap magunkon, egyúttal arra is rávilágítanak az elsajátított és – reményeink szerint – egyre inkább tudatosan alkalmazott megküzdési stratégiák a fiatalabb generációk életében is /a tudatos jelenlét (mindfulness) gyakorlása a 21. században, a stressz megfelelő felismerése és kezelése, a jóllétet fokozó szabadidős programok, hobbik kiválasztása/, hogy fontos a boldogságóra országos pályázat megvalósítása iskolánkban már évek óta, így valamilyen mértékben mi, felnőttek is hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a felnövekvő fiatalság hatékonyan és sikeresen tudja megvalósítani a kitűzött céljait, egyúttal olyan életük lehessen felnőtt korukban, amelyet szívesen és boldogan élnek meg a kihívások ellenére is. Az utolsó, nyári szünetbe kanyarodó hónapban is szívesen dolgoztunk iskolánk diákjaival és egyáltalán nem esett nehezünkre olyan tevékenységeket szervezni, amelyek feltöltötték a fiatalokat testileg és lelkileg is:

Az 5.F osztály immár igazi osztályközösséggé vált a tanév során. Szeptemberben 35 tanuló ült az iskolapadba, akik alig ismerték egymást. Júniusban teljesen más érzésekkel léphettünk be az osztályterembe. Köszönet a sok programnak, kirándulásnak, csapatépítőnek. Az utolsó osztályfőnöki órán igyekeztünk összegezni azt a sok élményt, amelyben részünk volt. Mindenki kiemelhetett egy-egy számára kedves pillanatot. Utolsó programként a gimnáziumban éjszakáztunk, ahol ismét sok izgalmas program várt a gyerekekre. Az udvari sport természetesen nem maradhatott el, de az éjszakai számháború a gimnázium falai között és az éjféli szabadulószoba is nagyon népszerű volt. A tanév során igyekeztünk minden tanuló névnapját vagy születésnapját megünnepelni, nem volt ez másképp ezen a napon sem. A közös gofrisütés alatt is jókat beszélgettünk, de a program legizgalmasabb maga az éjszakai gimiben alvás volt. Jövőre ismét folytatjuk a csapatépítést! Az iskolai énekórákon kipróbáltuk az úgynevezett Pozitivity társasjátékot is, melyet most avattunk fel először a batsányis fecskékkel. A társasjáték igazán nagy sikert aratott, hiszen egy igazán különleges táblás játékról van szó, ami interaktív, sokszor vicces, ugyanakkor elgondolkodtató feladatokat és kérdéseket tartalmaz. 

A 7.F osztály így búcsúzott a tanévtől: Az osztály egy külföldi iskola (Thurzó Lajos Általános Iskola – Zenta, Szerbia) egyik osztályával vett részt interaktív, közösségépítő, mozgásos programokon, melyeknek célja egymás megismerése és a szociális kompetenciáink fejlesztése volt. A Határtalanul pályázat során ez a programunk is kiválóan sikerült és külön öröm volt a számunkra, hogy egy másik Boldog Iskola diákjaival vehettünk részt közösen a szervezett eseményeken.

A 10.F osztály az esztergomi osztálykirándulás során valósította meg a pályázat célkitűzéseit (pihenés, sportolás – buborékfoci, kenuzás, éjszakai túra, közös társasjátékozás, medencés fürdőzés, utazás), valamint az utolsó iskolai napokon igyekeztünk csapatépítő iskolai programokon részt venni, így volt lehetőségünk focizni, kézműveskedni, filmet nézni és társasjátékozni is. 

Intézményi pályázati koordinátorként igyekeztem kihasználni az utolsó hetek énekóráit arra is, hogy a diákoknak segítsek gyakorolni a mentális jólléthez kapcsolódó relaxációs technikákat, így hangtálas foglalkozás keretében pihenhettek az utolsó órákon és az élőzene gyógyító, ellazító hatásával zártuk a tanévet. Az iskolai kereteken túllépve – ahogyan már korábban is megvalósult ez – egy külföldi, lengyel testvérvárosi csoport is részese volt júniusban egy általam tartott hangtál fürdőnek, így az angol nyelven tartott foglalkozással szerettem volna nemzetközi szinten is képviselni az Örökös Boldog Iskola pályázatot a gimnáziumban. 

A június hónappal lezárva a tanévet, hálásan köszönjük Hajdúné Tyukász Zsuzsanna és Huszák Béla pedagógus kollégák egész éves kitartó és lelkes osztályfőnöki munkáját, amellyel segítették az intézményi pályázat magas szintű megvalósulását. Jövőre újabb csoportokkal tervezzük kibővíteni a résztvevők számát, így reményeink szerint, új, lelkes diákokkal kapcsolódunk be az évek óta megvalósuló interaktív batsányis hétköznapokba. 

🙂 A nyári szünetre jó pihenést, aktív töltődést kívánunk mindenkinek, valamint azt is, hogy az éves önreflexió után szeptemberben újabb célokkal, lelkesen kezdjük a 2024/2025-ös tanévet együtt a Batsányiban! 🙂 

Kiemelt kép: A Pozitivity társasjátékkal való ismerkedés során az egyik 5.f osztályos csapat által összesen szerzett szívecskékből egyéni ötlet alapján kirakott szív. 

Az osztályfőnökök beszámolói alapján írta:

Rideg-Fekete Márta, a 10.f osztályfőnöke,

Örökös Boldog Iskola intézményi pályázati koordinátor,

Pedagógus Nagykövet