Erasmus akkreditációs diákmobilitás Tenerife szigetén

November 5-12 között San Cristobal de La Laguna városában a Colegio La Salle La Laguna iskoláját látogattuk meg. Tíz magyar diák utazott összesen öt különböző osztályból. A kiválasztás egy előjelentkezés alapján történt, ahol a tanulók különböző kérdésekre válaszoltak, illetve kifejtették céljaikat az Erasmus mobilitással kapcsolatban. Hét leány és három fiú tanuló került kiválasztásra. Előzetes feladatként bemutatkozó profilt készítettek, melyet a spanyol koordinátor is elkészített az ő diákjaival. Ezt követően figyelembe vettük a diákok személyiségjegyeit, és érdeklődési körüket, hogy a családoknál történő elhelyezés és közös munka minél hatékonyabban valósuljon meg. A kiutazás előtt az Erasmus Napokkal egybekötve online ismerkedtünk, majd a diákok a spanyol fogadójukkal elkezdtek ismerkedni.

November 5-én éjszaka indultunk a repülőtérre. Az utazás hosszú volt, de teljesen zökkenőmentesen zajlott, pontosan indultunk és érkeztünk. Az érkezést követően a transzferbuszunk egyenesen az iskolába szállított minket. Ebédre érkeztünk az iskolába, ahol tárt karokkal fogadtak bennünket. Egy állófogadás keretében helyi ételeket kóstolhattunk, és megismertük az iskola területét. A tantermek mellett az iskolakertet, a színes udvart és kinti tornatermet is megnézhettük és kipróbálhattuk. Az iskola Erasmus termében ezt követően egy műhelymunka kezdődött el, ahol a sziget történetével, kultúrájával és népviseletével kapcsolatban hallhattunk sok érdekességet a szülők bevonásával. A diákok felpróbálhatták a speciális viseleteket, melynek megismertük történetét is. Ezt követően karneváli hangulat kerekedett a táncokkal, ami igazán érdekes volt a saját táncainkhoz képest. Néptáncosok is voltak a csapatunkban, így számukra különleges volt ilyen kulturális élménnyel találkozni. Fáradtan, de nagy izgalommal indultak a diákok a szülőkhöz. Következő napon ismét az iskolában kezdtünk. Az első tanórán a diákok a Proyde program keretében meséltek az iskolában zajló szolidaritást célzó projektekről. A fenntarthatóság mellett kiemelten fontos az érzékenyítés is, számos remek jógyakorlatot hallhattunk a tanévben megrendezett programjaik által. Mivel a környezettudatosság kiemelten fontos szempontja volt a kiutazásnak, így a résztvevő diákokat ökotáskával leptük meg, ahol az egyik oldalon saját tervezésük alapján rajzos dekorációkat készítettek és nem maradhatott el az aláírás sem, örök emlékként a közösen töltött hétre. A diákokkal beszélgettünk az ökotudatosság fontosságáról, a vásárlási szokásaikról, majd gyalogosan elindultunk a helyi piacra, ahol a kistermelőktől mindenki szabadon vásárolhatott. Érdekes fűszereket, gyümölcsöket, egyéb termékeket ismerhettünk meg, melyek közül sok Magyarországon nem található.

A programot követően visszasétáltunk az iskolába, ahol az iskolakertet ismertük meg alaposan. A kert minden szegletében a tudatos építkezés, a természet iránti tisztelet és a diákok és a kertet irányító spanyol kolléga szeretetének nyoma látszott. A diákokkal együtt számos palántát elültettünk, melyet majd szüretelés után az iskolájuk fog kiárusítani a helyi szülők számára. A kert további érdekessége a pillangók voltak, hiszen egy ritka helyi veszélyeztetett pillangó megmentéséért projektet indított az iskola. Erről is tanultunk és megnéztük, hogy milyen lépésekkel próbálják diákokkal elősegíteni, hogy ne haljon ki ez a gyönyörű pillangó. Hosszú nap után mindenki hazatért a családjához. Nagyon sokan tömegközlekedéssel, gyalogszerrel jártak az iskolába, ezzel is figyelve a környezetre. Aktív iskolaként fontos szempont volt az is, hogy minden nap mozgásos feladatokkal és játékokkal színesítsük a napi programot.

Következő napon ismét az iskolában kezdtük a napot. A mariposa (pillangó) projetet ismertük meg alaposabban és meglepetésként a spanyol tanár úr kifejlett pillangókat adott magyar gyerekeinknek, hogy szabadon engedhessék a mentett állatokat. Felemelő érzés volt. Ezt követően felkészültünk a nagy kalandra, a Teide vulkánjának a megismerésére. Sok érdekes információt hallottunk, melyet az út során videós múzeumi séta is kísért. A gyerekek a tanultak alapján feladatot is kaptak: oktatóvideókat készítettek a tömegturizmus okozta problémák elkerülése érdekében és a sziget fenntarthatóságával kapcsolatban. Az estebédünket egy erdőben töltöttük és piknik közben értékeltük a napunkat.

San Cristobal de La Laguna nagy figyelmet szentel a történelmére, kultúrájára és hagyományainak őrzésére. Ismét az iskola Erasmus termében kezdtük a napot. A diákok számára egy műhelymunkát szerveztünk, ahol a gyógynövények ismeretét bővítettük interaktív feladatokkal és illóolajokkal ismerkedtünk. A diákok a növények jótékony hatásairól tanultak és közben aromapartin vettek részt. Ezt követően gyalogosan indultunk a városba, ahol az Unesco világörökség részén sétáltunk, tanultunk a helyi történelmi és archeológiai múzeumban, majd játékos kincsvadászat keretében csoportokban dolgoztak a gyerekek. Egy applikáció segítségével teszteltük tudásukat. A nap fontos része volt, hogy utunk során szemetet gyűjtöttünk, ezzel is példát mutatva a közösségnek, hogy vigyázzunk természeti és épített környezetünkre. Minden napra terveztünk sportos feladatokat is, a sok séta mellett maradt energiájuk a diákoknak bekapcsolódni az iskola tornacsarnokában egy-egy játékos sportfoglalkozásba is.

Az iskola javaslatára egy élményekkel teli napot is terveztünk a diákoknak, ahol játékos körülmények között, de valódi példákkal is szembesültek, hogy lehet fenntartható egy tömegturista látványosság.  A sziget déli részén található Siam Park nem csak izgalmas csúszdáiról és attrakcióiról ismert, hanem a fenntarthatóság iránti elkötelezettségéről is. A park számos környezetbarát kezdeményezést valósított meg, például napenergiát használ a létesítményei működtetéséhez, és víztakarékos intézkedéseket alkalmaz a park egész területén. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség nemcsak a vendégélményt növeli, hanem a környező környezet természeti szépségének megőrzéséhez is hozzájárul. Pompás növényekkel tarkított területen sétáltunk és a gyerekek játékos feladatokkal tanultak és szórakoztak. Feledhetetlen nap volt.

A családokat is szerettük volna jobban bevonni a projektbe. Javaslataikra ezen a napon főleg kisebb csoportokban fedezték fel a sziget legfontosabb nevezetességeit. A feladat erre a napra egy digitális magazin megszerkesztése volt, kiemelten figyelve arra, hogyan lehet mindezt fenntartható módon kivitelezni. A diákok napról-napra megértették, hogy egy ilyen népszerű sziget jövője csakis tudatos turistaként fenntartható. A Loro Park egy újabb olyan nevezetesség volt, ahol ökológiai és természettudományos ismereteik gyarapodtak. A családok abban is nagyban hozzájárultak, hogy diákjaink olyan helyszíneket is megismerhettek, melyek kevésbé ismertek a turisták számára.

Az iskolában folytatódott a következő nap, ahol különböző feladatokkal igyekeztünk összefoglalni a hét eseményeit. Kreatív megoldásokkal plakátokat készítettek a diákok, ahol angol munkanyelven összegezték egy-egy napunk eseményeit. Ezt követően podcastokat készítettünk angolul, melyet a sziget rádióállomásán megosztottunk. Ma sem maradhattak a diákok mozgásos feladat nélkül, érdekes volt megtapasztalni a különböző sportolási lehetőségeket az iskola tornacsarnokában: a hagyományos labdajátékok mellett görkorizni is lehetett. Az iskolakert is jó lehetőség volt felfrissülni.

A hét során számos lehetőségünk nyílt pedagógusként konzultálni a kinti kollégákkal, megismerni a nyomtatott tankönyvön túli világot, a projektalapú oktatás számos lehetőségeit, melyet Magyarországon még kevésbé ismerünk és alkalmazunk. A vezetőséggel és nyelvtanárokkal igen szoros szakmai eszmecseréket tudtunk folytatni és inspirálódni.

Az utolsó nap reggelén szomorú szívvel köszöntük meg a vendéglátóknak és az iskola valamennyi dolgozójának, hogy ilyen professzionális módon szervezte a mobilitásunkat. A közös munkánk 2025 májusában folytatódik, amikor a tízfős diákcsoportjukkal iskolánkba látogatnak és folytatjuk a közös munkánkat.

A beszámoló az utazáson résztvevő diákok beszámolói alapján készült:

Ambrus Zalán 10.F, Bene Adrienn 11.A, Bori Zsófia 10.A, Ferenczi Anna 10.A, Gémes Benedek Róbert 9.A, Györgyi Cintia 10.A, Holló Boglárka 11.A, Ormos Zente 9.F, Ungerbauer-Szabó Luca 10.F, Veres Jázmin Lívia 10.A, kísérőtanárok: Cseri Gábor János és Hajdúné Tyukász Zsuzsanna