2024-ben a „Késő római portrék és barbár népek megjelenése latin szerzők műveiben” c. kutatóprogram keretében több ókorral kapcsolatos produktumot is megvalósítottak a batsányis diákok Dr. Széll Gábor kutatótanár vezetésével. A projektben részt vevő tanulók: Bakai Sára, Baksa Gergő Hunor, Bertus-Bodor Boglárka, Bertus Boglárka, Csatordai Zsófia, Deák Lili Boglárka, Déri Dorka, Farkas-Tóth Zita, Holló Boglárka, Horvát Dorina, Janó Gabriella, Joó Roland, Kovács Fanni, Labát Vivien, Lukács Botond Miklós, Ornyik Martin, Pap Eszter, Pigler Hanna Léna, Pintér Anna, Sarusi Tihamér, Szabó Lázár, Szabó Réka, Szalay Lili, Száraz Anna, Szentgyörgyi-Nagy Sára Csenge, Tudós Lili, Veres Jázmin Lívia.
A korszak népszerűsítése érdekében ókori eseménynaptár készült a történelem szaktantermek közötti folyosón. A kiválasztott események illusztrálásakor törekedtünk a források sokféleségének bemutatására, megmutatva ezzel, hogy a történettudomány kutatásait számos segédtudomány egészíti ki, egyúttal áttekintettük a projekthez kapcsolódó lexikális ismereteket és logikai összefüggéseket is.
Bár számos chrestomathia és szöveggyűjtemény foglalkozik a késő római kor bemutatásával, mégis szükségesnek látszott egy olyan forrás- és feladatgyűjtemény összeállítása, amely didaktikus módon igyekszik megmutatni, hogy a barbár betörések és a központi hatalom gyengesége a Római Birodalomban tapasztalható válságjelenségekkel milyen logikai kombinációkat alkotva vezethetett a nyugatrómai területek széteséséhez. A fejezetek összeállításakor nem törekedtünk a teljességre, a korszak komplex elemzése helyett egy-egy kérdéskör vizsgálatával, alapvető összefüggések bemutatásával világítottunk rá olyan jellegzetes témákra, mint az uralkodók és hadvezéreik katonai tevékenysége, a barbárok letelepedése és a barbár–római kapcsolatok alakulása, a központi hatalom felbomlása és a társadalmi elégedetlenség, a római állam szerepéről és a történelem korszakolásáról szóló elképzelések. A 15 kérdés megválaszolása során eljutottunk a késő császárkor kezdetétől, az első barbárok betelepedésétől egészen a Nyugatrómai Birodalom széteséséig.
A fejezetek feldolgozását forrásrészletek segítik, amelyekkel lehetőség nyílik a problémák különböző szerzők szemszögéből, több szempont alapján történő elemzésére. A vizsgálat tárgyát Hydatius, Iordanes, Orosius, Sevillai Isidor és Tunnunai Victor műveinek magyar fordításai jelentik. A történelmi folyamatok és események pontosabb megértéséhez szükséges volt néhány konkrét fogalom és kifejezés áttekintése, érdekes kitérők felsorakoztatása, a korszakhoz tartozó jelentősebb uralkodók, egyházatyák, történetírók és barbár népek bemutatása, amelyek szintén helyet kaptak a kiadványban. A témák feldolgozását számos térkép, tárgyi lelet és művészeti alkotás teszi még szemléletesebbé és szórakoztatóbbá.
A késő római korra vonatkozó tudásanyaghoz minden fejezetben változatos, az érettségi vizsgákhoz hasonló feladatok kapcsolódnak, amelyekben nagy hangsúlyt helyeztünk a szövegértési kompetencia fejlesztésére és a topográfiai ismeretek bővítésére. A kötet végén a feladatok megoldókulcsa szerepel, a további tájékozódást a válogatott és felhasznált irodalom, valamint a képek forrásjegyzéke segíti.
A kiadványt ajánljuk nemcsak középiskolás diákoknak és egyetemi hallgatóknak, hanem a téma iránt érdeklődőknek is. Köszönettel tartozunk Dr. Székely Melinda tszv. egyetemi docensnek (SZTE BTK Ókortörténeti Tanszék), hogy elvállalta az anyag szakmai lektorálását.