„Ahogyan az ember megváltoztatja a saját természetét, a világ is másképpen viszonyul őhozzá.” (Mahatma Gandhi)

Novemberben iskolánkban a társas kapcsolatok témakörét dolgoztuk fel a boldogságórákon.  Ahogyan az elmúlt hónapokban is, most is több csoportban/osztályban vállaltuk, hogy a hónap témájához kapcsolódóan dolgozunk a batsányis diákokkal magyarul és idegen nyelveken is. 

A csoportok szaktanárai/osztályfőnökei így számoltak be a novemberi órákról:

A 6/F osztályban (osztályfőnök Hajdúné Tyukász Zsuzsanna) Hello napot tartottunk. Életkorukat tekintve nagyon sokszor apró konfliktusokból adódnak nézeteltérések, így a hatékony kommunikációról beszélgettünk osztályfőnöki órán és különböző nemzetek köszönéseit és köszöntéseit gyűjtöttük össze.  A köszönéseket a termünkben ki is függesztettük. A társas kapcsolatokat e-Twinning iskolai partnerekkel is gyakoroltuk, ahol egy grúz iskola diákjaival ismerkedtünk és barátkoztunk. Az eseménybe természetesen játékok is kaptak helyet, ahol nem a győzelmen, hanem a részvételen volt a hangsúly.  A hónap végén elkezdtük a karácsonyra hangolódást is: osztálytermünkbe fenyő és karácsonyi díszek kerültek, egyik diákunk által készült adventi koszorú teszi az ünnepvárást még szebbé. A tavalyi hagyományt folytatva egy-egy társat sorsoltunk mindenkinek, és decemberig apró személyes meglepetéssel kell készülni osztálytársuk számára.

A 8/F osztály (Huszák Béla, osztályfőnök) elutazott az osztállyal Budapestre és Cirkuszi előadáson vettek részt, melynek címe „Karácsonyi Show” volt, az előadás fő témája a család, barátok, társas kapcsolatok és a szeretet volt egy ünnepi körítésben. A gyerekek számára nagyon érdekes volt és tanulságos, mert nem csak „bemutató jellegű” előadás volt, hanem rendes történet is volt hozzá, így tényleg megérthették a diákok is ezen pozitív erények fontosságát.

11/A osztály (németóra, Kovácsné Baranyi Margit tanárnő csoportja): A novemberi boldogságóránk igazán boldogan indult, hiszen az óra kezdete előtt szereztünk tudomást arról, hogy a mi csoportunk nyerte el a hónap csoportja címet. Nagyon örülünk az elismerésnek, igazi meglepetés volt számunkra. Az órán három kép és a hozzájuk kapcsolódó szórejtvény segítségével kellett kitalálniuk a hónap témáját természetesen németül (Soziale Kontakte), majd néhány pozitív gondolatot olvastunk fel a család és a barátság fontosságáról.  Az óra további részében Bingót játszottunk; amelynek az volt a célja, hogy jobban megismerjék egymást. Kaptak egy 16 (4×4) mezőből álló táblázatot. Minden mezőben volt egy állítás (pl.: Találj valakit, aki fél a pókoktól.) Németül kellett egymásnak feltenniük a kérdéseket, és ha igaz volt az illetőre az állítás, a nevét be lehetett írni a táblázatba. Egy nevet csak egyszer lehetett beírni. Ha kigyűlt a 4 mezőből álló sor bármelyik irányban, „Bingó!”-t kellett kiáltaniuk.  Az órát ismét egy kreatív feladattal zártuk, hiszen a diákjaim ezeket a feladatokat szeretik a legjobban. Egy vidám és színes képet kellett készíteniük pármunkában. A pároknak megnehezítettem a feladatát, hiszen minden egyes ceruzát közösen kellett fogniuk. Jó volt látni az arcukon azt a sok mosolyt, miközben az osztálytársukkal együttműködve próbálták megalkotni a közös képüket.   

11/A (németóra, Bíró Edit tanárnő csoportja): Az óra elején megbeszéltük, miért fontosak az életünkben a társas kapcsolatok. A megbeszélés formájaként ezúttal a „körhintát”  választottam: a diákok két körben állnak fel, a belső és a külső körben állók egymás felé néznek. Néhány percig németül beszélgetnek egy megadott témáról, majd elindul a körhinta, vagyis a külső kör tagjai egyet lépnek valamelyik irányba. Így mindenki új beszélgetőpartnert kap, akivel ismét beszélget néhány percig. A kérdések a társas kapcsolataink életünkre gyakorolt pozitív hatásairól, a barátságról, a családról szóltak. Ezután elkészítettük a már szokásos szófelhőnket a WordArt program segítségével. Mivel a diákok nagyon élvezték a múlt hónapban a barkácsolást, ezért ez most sem maradhatott ki: először mindenki készített egy üdvözlőkártyát, amit az óra után oda is adott annak a személynek, aki a legfontosabb számára (a kártyára németül írtak néhány mondatot arról, hogy mit szeretnek legjobban a megajándékozott személyben, milyen közös emlékeik vannak), aztán pedig készítettünk néhány plakátot arról, hogyan védenek meg minket a társas kapcsolataink a külvilágból ránk leselkedő veszélyektől és problémáktól.

11/F osztály (osztályfőnök: Rideg-Fekete Márta tanárnő): Az osztályommal a november hónap folyamán igyekeztünk a közös társas tevékenységekre fókuszálni, így olyan játékokkal játszottunk az osztályfőnöki órákon, amelyek a csapatépítés mellett felüdülést is jelentettek számunkra, így került sor a kedvenc póker partikra, előkerült az Uno kártya is, illetve a keresztrejtvény is. Osztályfőnökként én is szerettem volna hozzájárulni a kellemesebb hangulathoz, így popcorn nassolnivalót készítettem, illetve pogácsával kínáltam meg az osztályomat, ami nagy sikert aratott. Így ünnepeltük meg a szép előrehozott érettségi eredményeket angol nyelvből és digitális kultúrából is, mert a társas kapcsolatok hónapjában fontos azt is tudatosítani magunkban, hogy az élet fontos eseményeit meg kell ünnepelni, jó és alapvető szükséglet is a mentális jóllétünk szempontjából, ha néha megpihenünk egy kicsit, megéljük és értékeljük az elért eredményeinket közösen.

A 11/A-F (angolóra, emelt fakultáció, Rideg-Fekete Márta tanárnő csoportja):  Az emelt fakultációs óra elején megnéztünk egy rövid videót angolul a csoporttal, amely a társas kapcsolatok fontosságáról, egymás segítéséről szólt, és ezzel összefüggésben kellett a diákoknak véleményüket elmondani. A videó film megnézése után megbeszéltük  (a magyar nyelvű szakmai anyag ajánlásának megfelelően), hogy mindenkinek 24 karaktererőssége van és ezekre tud építeni azzal, hogy tudatosan használja ezeket a társas érintkezések során. A diákoknak párokban kellett megtalálniuk az angol kifejezéseket a magyar jelentésekkel, majd 7 csoportba kellett őket besorolniuk. Ez után egy újabb páros feladat során beszélték meg a saját karaktererősségeiket, felismerve azt, hogy milyen belső tulajdonságokra tudnak építeni hosszútávon az életükben. 

Szabó László (laborfoglalkozás külsős diákoknak): Tanár úr vállalta, hogy a délutáni laborfoglalkozások során érdekes csapatépítő játékkal is igyekszik a jó hangulatot megteremteni, így az iskolai hangrudakkal (a fizikai jellemzőket is megbeszélve) a különböző hangmagasságokat is megszólaltatták azok a diákok, akik érdeklőnek iskolánk iránt. 

A hónap során, a program koordinátoraként, személyesen is megköszöntem kollégáim lelkesedését, külön munkáját az intézményi pályázattal kapcsolatban, így az egyik karaktererősségemet gyakorolva kézzel készített meglepetéseket adtam át. Ezzel igyekeztem azt hangsúlyozni, hogy a személyes odafigyelés fontos a társas kapcsolataink ápolása során.

Külön öröm iskolánknak, hogy Kovácsné Baranyi Margit tanárnő csoportja kapta (a középiskolások kategóriában) a hónap csoportja oklevelet, amely szakmai elismerést jelent a havi beszámoló alapján. Gratulálunk tanárnőnek és további örömteli pillanatokat kívánunk a diákokkal való közös munka kapcsán! 

A szaktanárok beszámolói alapján írta:

Rideg-Fekete Márta, Pedagógus Nagykövet, 

intézményi koordinátor, osztályfőnök