Decemberben, a jócselekedetek hónapjában, igyekeztünk interaktívan dolgozni a batsányis diákjainkkal, hiszen az elméleti tudással a hátunk mögött tudhatjuk, hogy a másokra való odafigyelés, az a fajta attitűd, ami hozzásegít minket ahhoz, hogy társas kapcsolatainkat erősítsük és egyúttal hasznosnak is érezhessük magunkat a társadalomban, igazán fontos a saját testi-lelki, mentális jóllétünk szempontjából is.
Természetesen nem az a fontos, hogy minden körülmény között számon tartsuk és állandóan dokumentáljuk hogy kivel, mikor tettünk jót (hiszen mások segítése természetes módon jelen van általában a legtöbb ember életében), ugyanakkor fontos tudatosítani magunkban azt, hogy nagyon egyszerű, kedves gesztusokkal is sokat tehetünk másokért, és az erre való odafigyelés erősítése, annak a felismerése, hogy milyen sokat jelenthet például egy kedves szó, egy segítő szándék, igenis fontos a 21. századi rohanó világunkban. A hónap folyamán azokat az interperszonális (úgynevezett soft skills) készségeket, emberi kvalitásokat helyeztük a középpontba, amelyek során meghallgatjuk a másik embert, kommunikálunk velük, és igyekszünk a saját karaktererősségeinket felhasználni arra, hogy mások életét szebbé, könnyebbé, gazdagabbá tegyük kedvességünkkel, odafigyelésünkkel. Az osztályok változatos módon dolgozták fel a hónap témáját, így minden csoport egyedi, saját ötletekkel igyekezett jócselekedeteket megvalósítani, egy kicsit jobban odafigyelni a környezetében élőkre. Az osztályfőnökök és szaktanárok az alábbi tevékenységeket tervezték és valósították meg a december hónap folyamán:
6/F osztály: Decemberben az alábbi idézettel kezdtük az osztályfőnöki órát az osztályban: „Megtörténhet bármi, hogyha hagyod, néha nem megy könnyedén, hát álmodj nagyot!” (Mary Poppins) A karácsonyi ünnepvárás mellett sokat beszélgettünk arról is ebben a hónapban, hogy jót tenni jó. Nem csak azért, mert másoknak jót teszünk vele, hanem azért, mert mi is boldogabbak leszünk tőle. Az együttérzés gyakorlását a hónapban szervezett adománygyűjtésekkel kezdtük. Több diákunk hozott be szép ajándékokat az iskola által hirdetett programokra, segítettek a csomagolásban és volt diákunk, aki a városi ajándékok kiosztásába is tevékenyen bekapcsolódott. A diákok már hagyomány, hogy megajándékozzák egymást az utolsó osztályfőnöki órán, erre idén is sor került. Jó volt látni a mosolygós arcokat, ezzel is építve közösségünket. Az év zárásaként szülőkkel együtt a budapesti Madách Színházba látogattunk el, ahol egy látványos darabbal hangolódtunk tovább a karácsonyra. Az osztály egyik diákja süteményt sütött a karácsonyi órára, ezzel lepte meg diáktársait.
8/F osztály: Az osztály tanulóival átbeszéltük, hogy mennyire jó dolog kapni valamit, de ez a gondolatmenet alapján adni még jobb, mert akkor jót teszünk másokkal, így egymásnak készítettünk/vásároltunk karácsonyi ajándékokat és egy közös kellemes délutánt töltöttünk el iskolánkban.
9/F osztály: Az osztályból két önkéntes tanuló (Kulik Csenge és Németh Tamás) vállalta, hogy a Vöröskeresztnek segít és adományokat gyűjt az egyik bevásárló központban Csongrádon. Ehhez a kezdeményezéshez én is szívesen csatlakoztam boldogságórás pedagógusként és a felhívás alapján egy kis csomaggal járultam hozzá az adománygyűjtéshez. Ez a kezdeményezés valójában minden évben megvalósul és egyre több batsányis diák vállal önkéntes feladatokat, így segítve a civil szervezetek munkáját országszerte.
11/F osztály: Az osztállyal az egyik decemberi osztályfőnöki órán összegyűjtöttük, hogy ki, hogyan tudott segíteni másoknak a hónap során, akár otthon, akár az iskolában. Igazán jó volt látni, hogy minden diák legalább egy jócselekedetet meg tudott említeni, de biztos vagyok abban, hogy a wordart alkalmazással összegyűjtött tevékenységeken kívül is sok más önzetlen tevékenységben részt vettek az osztály tanulói, akár észrevétlenül is a hétköznapokban, hiszen ez már nagyon sok éve megszokott tevékenység az osztály tanulói körében és családjaikban is.
Az idegen nyelvi órákon így került feldolgozásra a hónap témája: 11/A, németórák – 2 csoport: Először az órán megnéztünk egy német nyelvű videót arról, mi is ez az akció, hogyan kell feldíszíteni a dobozt, mi az, ami belekerülhet és mi nem. Miután megnéztük a filmet, feladatokat oldottunk meg a hallottakkal kapcsolatban: Először sorba kellett állítani a doboz előkészítésével és a gyűjtőpontra juttatásával kapcsolatos tevékenységeket, majd ki kellett válogatni a megadott tárgyak közül azokat, amelyek belekerülhetnek a dobozba és amelyek nem (pl. veszélyes, törékeny, folyékony dolgokat nem szabad a dobozba tenni). Ezután jött a meglepetés: Kiderült, hogy nem csak beszélgetünk erről a folyamatról, hanem megcsináljuk a valóságban is. Először kitaláltuk, milyen nemű és milyen korú gyerekeket szeretnénk meglepni, majd összeállítottuk a listát, mindenki vállalt egy-egy ajándékot (ez lehetett pl. iskolaszer, játék, plüssállat, ruházati kiegészítő). A két csoport egy-egy cipősdobozt töltött meg ajándékkal, a dobozokat gondosan becsomagoltuk, és kidíszítettük, készítettünk egy üdvözlőkártyát, amit mindannyian aláírtunk, majd együtt elvittük a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központba. Örülünk, hogy segíthettünk, és reméljük, hogy sikerült néhány gyermek karácsonyát szebbé varázsolnunk.
11/A és F, angolórák, emelt fakultáció: A csoporttal célnyelven először beszélgettünk a jócselekedetek (good deeds) fontosságáról, arról, hogy ez a mi életünket is gazdagabbá teszi és fel is soroltunk pár ilyet a saját életünkből, olyanokat, amelyeket a közelmúltban tettünk. Beszéltünk az érzésekről, hogy a segítő attitűd mennyire építő jellegű és ez mindenkinek boldogságot, örömöt, lelkesedést ad. Az utolsó angolóránk további részében egy igazán pihenős feladattal készültem számukra, mert egész évben sokat dolgoztak, így ez is egyfajta tudatos jócselekedet volt a részemről, hogy odafigyeltem az aktuális fizikai, lelki állapotukra az év végén. Arra kértem őket, hogy párban, csapatokban gondoljanak ki jócselekedeteket és játsszák el ezeket a társaiknak, akiknek ki kellett találni, hogy mi volt az eredeti ötlet. A csoport tagjai pár percen belül találtak ilyen helyzeteket, így igazán élvezetes pillanatokkal, jókedvűen zártuk a 2024-es év utolsó angolóráját.
Iskolai szinten az osztályfőnökök és a szülők szervezésében az osztályok meglepetésekkel kedveskedtek az iskolai dolgozóknak, az iskolavezetésnek, a tanároknak, a technikai és NOKS-os dolgozóknak, így nagyon kedves és személyre szóló, legtöbbször kézzel készített ajándékokkal leptek meg minket a batsányis diákok a felnőttek jóvoltából. Ez a fajta iskolai közösséghez tartozás kellemes élménye, a másokra való odafigyelés, a megbecsülés ilyen formában való kifejezése igazán fontos, nemcsak decemberben, és valóban meghitté, kellemessé tette az utolsó napokat intézményünkben. Az iskolai fenyőfa is felajánlás eredményeképpen került az aulánkba és a 10. évfolyam díszítésével vált karácsonyfává a hónap elején. A DÖK, batsányis diákok, családok támogatása révén, is aktívan részt vett a hónap témájának megvalósításában, mert közösen összegyűjtött ajándékok kerültek átadásra helyi szervezeteknek, illetve a FONI számára is.
A 2024-2025-ös év első felét egy igazán fontos témával zártuk nemcsak a boldogságórákon, hanem azokon kívül is, valamint az egész iskola ajándékképpen élvezhette a batsányis fecskék, az 5.f osztály karácsonyi műsorát az utolsó tanítási napon, így a legkisebbektől is kaptunk lélekemelő gondolatokat, dalokat a téli szünetre.
Köszönjük szépen a kollégák lelkes munkáját, az odafigyelést, a láthatatlan jócselekedeteket az év során. Mindenkinek kívánunk áldott, békés karácsonyi ünnepet, igazi feltöltődést, pihenést a téli szünetre, hogy a 2025-ös évben újult erővel találkozhassunk!
Az osztályfőnökök és szaktanárok beszámolói alapján írta:
Rideg-Fekete Márta
osztályfőnök, Pedagógus Nagykövet, Boldog Iskola intézményi koordinátor