Január a célkitűzések hónapja volt a batsányis diákok számára is a boldogságórákon. A szaktanári és osztályfőnöki beszámolókból kiderül, hogy milyen tevékenységek során került feldolgozásra a január hónap témája iskolánkban mintegy 130 diák és 5 pedagógus munkájának köszönhetően:
6/F osztály (osztályfőnök Hajdúné Tyukász Zsuzsanna): Január hónapban az osztályfőnöki órákon az első félév eredményeit értékeltük egyénileg és osztályszinten egyaránt. Mindenki kiemelte erősségét és fejlesztendő területeit. Ebben segített egy értékelő táblázat. A második félév tervezése is elkezdődött, nem csupán az osztályfőnöki órán, hanem a hónapban tartott szülői értekezleten is. Közösen kitaláltunk minden hónapra egy-egy élményt, mellyel motiváljuk egymást és erősítjük közösségünket. Így farsangi bulit, közös programokat, családi napot álmodtunk meg. A célunk, hogy a tanév végéig minden egyes hónapban tartalmas időt töltsünk együtt a tanítási órákon túl. Az osztályból többen külföldi diákmobilitásra indulnak februárban, ahol a hatékony stresszoldásról és élményórák szervezéséről lesz szó. A kiutazó tanulók a tudásukat első körben a saját osztályunkban fogják tesztelni. Ennek előkészítése zajlott januárban. Az egyéni hosszútávú célok kijelölésére hasznos nap volt az iskola pályaorientációs napja, ahol az egyetem kihelyezett standjainál bátran kérdeztek a gyerekek, ezzel is erősítve, hogy miért érdemes komolyan venni a tanulást. Hasznos és értékes hónapot zártunk!
8/F osztály (osztályfőnök Huszák Béla): Osztályfőnöki órán átbeszéltük, hogy a célok kitűzésénél nem csak maga a cél fontos, hanem a cél érdekében tett cselekedetek és azoknak a dokumentálása. A diákoknak az volt a feladata, hogy tűzzenek ki maguknak rövid, illetve hosszú távú célokat és tervet arra, hogy napi szinten mit tudnak tenni a megvalósításért. Nagyon sokan sportos célokat választottak, de volt, aki majd orvos szeretne lenni és annak érdekében minden nap megpróbál megtanulni latinul egy izmot/csontot. Később majd 1-2 hónap múlva, felülvizsgáljuk, hogy ki hol tart a céljai elérése érdekében. Azt is megbeszéltük, hogy az elérhetetlen célok nem jók, inkább reálisan kell célokat kitűzni, illetve olyanokat, amelyek kellő kihívással járnak. Ezért volt nagyszerű alkalom az osztályos síelés Eplényben, melyre január 16-án mentünk és az osztályból 24-en teljesen kezdőként vettek részt rajta. A célkitűzés az volt, hogy próbáljuk meg elsajátítani a síelés alapjait és minél jobbak legyünk a kezdő gyakorlatokban, illetve minél kevesebbszer essünk el.
11/F osztály (osztályfőnök Rideg-Fekete Márta): Az osztállyal természetesen a félévi eredmények értékelésével kezdtük a január hónap témáját. Igyekeztem egyénileg megbeszélni a tanulságokat a tanulókkal, azzal kapcsolatban is ötletet adni, hogy hogyan érdemes az elkövetkezendő időszakban tervezni, elsősorban a továbbtanulással kapcsolatban, illetve összegeztük a választott emelt fakultációk tapasztalatait is. Mivel a pihenés, a mentális jóllét is fontos, hogy egyensúlyban legyünk, ezért egy pihenősebb napot is beterveztünk. A testi-lelki feltöltődésünk érdekében megszavaztunk egy jégkorcsolyázást és bowlingozást, így a közeli városba utaztunk el és több órán keresztül élvezhettük a közös kikapcsolódást, ami nagyban hozzájárult az osztályközösség formáláshoz is. Lehetőségünk volt még az Educatio kiállításra is felutazni egyénileg, valamint az intézményi szinten szervezett pályaorientációs napon is részt vennünk, így mindenki élhetett olyan szakmai lehetőségekkel, amelyek segíthetik a jó célok megvalósulását.
Idegen nyelvi órák:
Bíró Edit, német nyelv szakos tanár (11/A): Január hónap témája a célok kitűzése és elérése volt, így kínálkozott az alkalom, hogy mindenki elkészítse saját bakancslistáját. Miután tisztáztuk, mit is jelent ez a szó (a kifejezés magyar, német és angol nyelven is más-más szólásból ered), megnéztünk egy német nyelvű videót, ahol több lépésben jutunk el a saját listánk összeállításához. Az órán követtük ezeket a lépéseket: először néhány perc alatt mindenki gyűjtött néhány ötletet, leírta, ami hirtelen eszébe jutott. Ezután párokban megoldottunk egy nyelvi feladatot: 11 német nyelvű kérdést kellett egy-egy megadott szóval kiegészíteni. A kérdések segítettek további ötleteket gyűjteni, hiszen rákérdeztek pl. arra, mi volt a legnagyobb gyermekkori álmunk, mi az, amit meg szeretnénk tanulni, (pl. egy új nyelvet), milyen hangszeren szeretnénk játszani, hová szeretnénk elutazni stb. Ezután csoportosítottuk az összegyűjtött célokat, aszerint, hogy azok rövid-, közép- vagy hosszútávúak-e. A téma lezárásaként otthon mindenki elkészítette a saját bakancslistáját, (németül Löffelliste), de mivel ez túl személyes ahhoz, hogy megmutassuk, azt kértem, készítsenek belőle egy bemutatható változatot, amelyen az 5 legfontosabb céljuk látható, méghozzá rajzokkal, képekkel illusztrálva, így ezúttal sem maradt el a barkácsolás.
Kovácsné Baranyi Margit, német nyelv szakos tanár (11/A): Januárban is kíváncsian várta a következő boldogságórát a 11. A-s németes csoportom. A hónap témájához („Célok kitűzése és elérése”) kapcsolódóan az óránk központi feladata egy német nyelvű „bakancslista” elkészítése volt. A boldogságórát ismét egy online játékkal kezdtük, hiszen ennek a segítségével kellett kitalálniuk az óra témáját. A kapott feladatlapról közösen németül felolvastuk, és megbeszéltük, hogy a németek nem a „bakancslista”, hanem a „kanállista” (Löffelliste) kifejezést használják. Ennek az eredete a középkorra vezethető vissza, amikor is a szegény embereknek egyetlen kanaluk volt, amit nagy becsben tartottak, és mindig felakasztottak a falra. A „leadom a kanalat” („den Löffel abgeben”), tehát azt jelentette, hogy az illető többé már nem vesz magához ételt, tehát meghalt. Az óra további részében megnéztünk egy német nyelvű videót, amelyben kiderült, hogy a németek bakancslistája mit is tartalmaz. Természetesen filmnézés közben a diákoknak egy feladatot is meg kellett oldaniuk. Az óra befejezéseként a tanulók összeállították a saját bakancslistájukat, amihez rengeteg ötletet is kaptak. Az óra ismét jó hangulatban telt, és a listák is elkészültek.
Rideg-Fekete Márta, angol-ének-zene szakos tanár (11/A -11/F): Az emelt fakultáció egyik óráján első lépésként tisztáztuk a SMART célok fogalmát, azt, hogy pontosan milyen fontos jellemzőkkel is rendelkeznek azok a célok, amelyeket érdemes megfogalmaznunk. Szókincsbővítés formájában beszéltünk arról is, hogy vannak napi, heti, havi, éves, valamint középtávú és hosszútávú céljaink is. Az egyik angolórát éppen az aznapi céljaink átgondolásával és leírásával kezdtük, tudatosítva azt magunkban, hogy minden nap más és bizony a nehezebb, fárasztóbb napokon az is elegendő cél lehet, hogy „túléljük” a napot, egy másik napon pedig magasztosabb célunk az lehet, hogy sikeresen abszolváljunk egy matematika vizsgát. Azt is tudatosítottuk magunkban, hogy ez így természetes, hiszen nem lehet minden nap egyformán jól teljesíteni, de minden nap lehet és érdemes is célokat felállítani, megfogalmazni, amelyek motiválnak, lelkesítenek minket. A bemelegítő feladat után minden tanuló kapott egy célkitűzéshez kapcsolódó kérdéssort, amelyet értelmezve le is írták, megfogalmazták a 2025-ös évre vonatkozó egyéni céljaikat. Szaktanárként is igyekeztem támogatni a diákjaimat, hiszen továbbtanulás előtt állunk, így a félévet személyre szabott módon, külön-külön értékeltem mindenkivel, teret adva az önértékelésnek és közösen megbeszéltük, hogy hogyan érdemes a második félévben dolgozni ahhoz, hogy az áhított célok (például emelt érettségi letétele angolból, vagy éppen jobb jegy megszerzése) megvalósuljanak.
Intézményi koordinátorként és boldogságórás Pedagógus Nagykövetként én is vállaltam, hogy tartok egy rövid konzultációs megbeszélést a boldogságórás kollégáknak, amely során értékeltük az elmúlt félév eredményeit, így lehetőség volt szóban is megosztani egymással a személyes pozitív tapasztalatokat az intézményi boldogságórákkal kapcsolatban, valamint megfogalmaztuk a második féléves célokat, feladatokat is.
Az elmúlt félévben megvalósuló interaktív foglalkozásokat látva, olvasva a beszámolókat és a diákok visszajelzéseit hallva, elmondhatjuk, hogy az újító célzatú vállalásunk; miszerint idegen nyelven is megvalósítjuk az adott havi témákat; kiváló ötletnek bizonyult és örömmel tapasztaljuk felnőttként is, hogy mennyire sokat adnak ezek az órák érzelmileg, tudásban is a résztvevő diákoknak és a kollégáknak is.
Az első félévet csupa pozitív élményekkel zártuk a boldogságórák tekintetében, és a jövőre vonatkozó céljaink is igazán előremutatóak, lelkesítőek, így biztosak lehetünk abban, hogy júniusig sok kreatív ötlet fog megvalósulni intézményünkben, amely tevékenységek során valóban praktikus módon járulunk hozzá iskolánk közösségének testi-lelki-mentális jóllétéhez!
A kollégák beszámolói alapján írta:
Rideg-Fekete Márta, osztályfőnök, Örökös Boldog Iskola intézményi koordinátor