2025. március 25-én Fejezetek a késő római korból címmel szerveztünk diákkonferenciát a 4–5. század történelméről az Innováció a tehetséggondozásban c. programsorozat részeként. Az ókortudomány népszerűsítése céljából Simon Zsolt Bence (7.F), Horváth Vanda, Szalva Dorottya (9.A), Földi Mónika, Gortva Csenge (9.B), Török Boglárka, Újszászi Zsófia (9.F), Bakai Sára, Baksa Gergő, Ornyik Martin (10.A), Ambrus Zalán, Bottyán Martin (10.F), Holló Boglárka és Horvát Dorina (11.A) vállalta, hogy önálló kutatómunkát végez, melynek eredményét egy prezentációval kísért előadáson mutatja be a közönség előtt.
A tanulók egy része uralkodói portrékat elemzett (például Constantinus, Julianus, Theodosius, Petronius Maximus, Romulus Augustulus), más részük a Római Birodalomban élő barbár népek szerepét (például vizigót és vandál fosztogatások) és a hadsereg működését vizsgálta (például Hadrianopolis), de hallhattunk városbemutatást (például Bizánc, Róma) és irodalomtörténeti érdekességeket is (például A láthatatlan ember).
A felkészülés folyamatában megtaníthattuk a diákokat arra, hogyan kell egy adott témához szakirodalmat gyűjteni és a megszerzett információkat látványos formában elrendezni. Az előadások azonos szempontok alapján épültek fel, a téma rövid bemutatása és történelmi jelentőségének kiemelése után az érdekességeken átívelő prezentációt képekkel és kulcsszavakkal illusztrálták, végül sor került minden téma utóéletének és mai megítélésének az ismertetésére, illetve a felhasznált források és linkek feltüntetésére is. A diákok a konferencián fejből, rövid vázlat segítségével fejtették ki a gondolataikat, a legtöbben egyénileg, néhányan párba szerveződve tartották meg a beszámolót. Az előadók ügyesen alkalmaztak topográfiai, művészeti és numizmatikai ábrázolásokat a magyarázat során, gyakran utaltak irodalmi és nyelvészeti vonatkozásokra, néhányan történeti forrásokat is bevontak a témájukkal kapcsolatos elemzésbe.
A program megszervezése során ügyeltünk az optimális környezet kialakítására is: a diákok megjelenése az alkalomhoz illően elegáns volt, ültetőkártyákkal, 7-8 perces időkerettel, emléklappal és összekötő moderátori szövegekkel idéztük fel a klasszikus konferenciák hangulatát. A rendezvényre az előadók meghívhattak néhány barátot vagy családtagot, de a konferencia nemcsak az iskola diákjai és tanárai számára volt nyitott, hanem más intézményekből is érkeztek hozzánk érdeklődő pedagógusok a jó gyakorlat megtekintésére.
A konferencia a Késő római portrék és barbár népek megjelenése latin szerzők műveiben c. kutatóprogram keretében valósult meg, a felkészítő tanárok Harmat Árpád, Postáné Pető Györgyi és Dr. Széll Gábor voltak.