„A zene pontosan oda repít, ahol lenni akarsz.” (Laura Agustí, spanyol grafikus)

Iskolánkban évtizedek óta hagyomány, hogy a délelőtti tanítási órákra meghívunk jelenlegi batsányis diákokat vagy éppen külsős vendégeket azért, hogy bemutathassanak olyan hangszereket, amelyekről éppen tanulunk, az énekórák tananyaga is egyúttal. Ezek az órák különlegesebb, interaktívabb tanórák is egyben, és a célom ezekkel a külön szervezett tanórákkal az, hogy a heti egy-egy énekórát kiegészítsük további plusz zenei alkalmakkal, és a diákjaink megismerhessenek más szakembereket is. Ezen rendhagyó énekórákon olyan érdekességeket, történeteket is megtudhatunk a hangszerekről, illetve az előadókról, hangszerkészítő mesterekről is, amely információk – reményeim szerint – segítik a batsányis diákok ismereteinek hatékonyabb elsajátítását. Nem volt ez most sem másképp, hiszen iskolánk egyik volt tanítványát hívtam meg az 5.f osztály 04.10-i énekórájára.

Koszti Máté, derekegyházi könyvtárostanár, citeraoktató, művészeti vezető 2012-ben végzett iskolánkban (25 éve foglalkozik citerajátékkal), és szívesen vállalta, hogy elhozza a citeráját és be is mutatja a húros, pengetős hangszer érdekességeit, egyúttal a saját munkásságáról is beszélt. A rendhagyó énekóra keretein belül számos érdekességet tudhattunk meg erről a népi hangszerről, többek között azt is, hogy sok fajtája létezik (basszus, tenor, prím, pikoló…), 18-24 húrja van, amelyekből 6-8 dallamhúr, 8-10 díszítőhúr, és általában 3 basszus húrja van a hangszernek. Máté részletesen bemutatta a hangszer részeit, mesélt a hangszer felépítéséről, a hangszerkészítő mesterről. A rendhagyó órán a diákoknak egy általam összeállított feladatlapon kellett dolgozniuk, adott megfigyelési szempontok, kérdések alapján hiszen hamarosan egy játékos tudásfelmérő következik, így ezt az órát erre a célra is felhasználtam szaktanárként. Az óra folyamán a tantárgyi koncentráció is messzemenően megvalósult, hiszen megismerkedhettünk a Kárpát -Medence és környékének legfontosabb magyar népzenei dialektusaival, így minden diák – a Mátétól kapott kinyomtatott térképen – megkereste és bejelölte az Alföldet, Erdélyt, Moldvát, Dunántúlt és Felföldet. Ezzel a térképes feladattal igyekeztünk átismételni és összekapcsolni a már meglévő földrajzi, népzenei ismereteinket az újonnan szerzett információkkal is. Az óra zárásaként Máté azt is megengedte, hogy a diákok kipróbálhassák a citerát, így személyesen is megtapasztalhatták az ötödikesek, hogy mennyire könnyű vagy éppen nehéz a hangszert megszólaltatni. Az énekóra végén mi is átadtuk a kis meglepetésünket Máténak, megköszönve a hangulatos és különleges zenei élményt. 

Köszönjük szépen az interaktív, informatív és nem utolsó sorban érdekes rendhagyó hangszerbemutató órát Koszti Máténak és további sok sikert, kitartást kívánunk a sokrétű szakmai munkájához Derekegyházán is! 

Írta: Rideg-Fekete Márta

angol-ének-zene (szervező) szaktanár